آرمانگرایی حتماً باید متناسب با ظرفیت عمومی اجتماعی باشد
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۹۶۲۳۴
به گزارش خبرگزاری مهر، سومین قسمت از ویژهبرنامه «مداد قرمز» با حضور مهدی نصیری با موضوع «دوگانه آرمان و واقعیت» سهشنبه ۱۵ بهمن از شبکه چهار سیما پخش شد.
مهدی نصیری در ابتدای این برنامه گفت: تغییر در خودم را حتماً میپذیرم و کسی از نفس تغییر نباید نگران باشد بلکه از ثبات بیدلیل باید نگران بود. توجه من به واقعیتها خیلی بیشتر از گذشته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نویسنده و روزنامهنگار افزود: برخی آرمانها قابل عدول نیست و اگر از آنها عدول کنیم از انسانیت خودمان عدول کردهایم. آرمانگرایی در انسان امری فطری است. شاید اگر به انسان بهجای حیوان ناطق بگوییم جاندار آرمانگرا بهتر باشد.انبیا مسیر درست آرمانخواهی و تعالیخواهی انسان را مشخص کردهاند تا انسان مسیر را اشتباه نگیرد. آرمانهای انقلاب اسلامی در ۲ آرمان خلاصه میشود:
۱. معنویت و تقرب به خداوند در حوزه فردی و اجتماعی
۲. عدالت
شعارهای اصلی انقلاب نیز ذیل همین دو می گنجند. ترکیب این دو منجر به حیات طیبه میشود. آزادی در ذیل معنویت میگنجد. استقلال هم ذیل هر دو میگنجد.
وی ادامه داد: بنای انبیا در پیشبرد آرمانهایشان این بوده که مردم آزادانه و بهعنوان یک موجود مختار مسیر خود را انتخاب کنند. در قرآن ۱۱ بار به پیامبر میگوید: «مَا عَلَی الرَّسولِ اِلّا البَلاغ». در جای دیگر میگوید: «ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفیظ»، «مَا أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیل»، «إِنَّما أَنْتَ مُذَکِّرٌ لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِر». اتفاقاً جمهوری اسلامی بر اساس همین فکر بنا شده است. باید بدون تحکمی که خلاف فطرت انسانی باشد آرمانها را به مردم عرضه کنیم و مردم انتخاب کنند.
مهدی نصیری اضافه کرد: اینکه امام گفتند انقلاب ما فرهنگی است یعنی ما با فرهنگ میخواهیم آرمانها را پیش ببریم. حکومت، هم با تحکّم و هم با حکمت همخانواده است. اگر قانونی را تصویب کردید که با مقاومتهای اجتماعی روبهرو شد و عملاً کارکرد خود را از دست داد، اگر قانون شما قانون درستی است یا شما باید مسیری بروید که فرهنگسازی کنید و مردم را به پذیرش این قانون متقاعد کنید و اگر مسیر فرهنگسازی شما یا به دلیل ضعف فرهنگسازی شما و یا به دلیل هجمههای گوناگون به اینجا رسید که قانون شما آن نتیجه مطلوب را نداد، حتماً باید تجدیدنظر کنید.
وی افزود: هیچ حکومت دینی موظف به اجرای همه احکام دینی ولو بلغ ما بلغ نیست. در بحث امربه معروف و نهیازمنکر همه فقها گفتهاند که منوط به تأثیر است. قبلاً هم در برنامه «زاویه» مطرح کردم که چرا نگفتهاند امر به «واجب» و نهی از «حرام» و گفتهاند امربهمعروف و نهیازمنکر؟ این یعنی به واجبی باید امر شود که بهعنوان یک معروف، شناخته شده باشد.
مهدی نصیری خاطرنشان کرد: آرمانگرایی حتماً باید متناسب با ظرفیت عمومی اجتماعی باشد. آرمانهای دینی بدون همراهی و انتخاب و پذیرش مردم قابل تحقق نیست. یعنی تحکم و الزامی که بخش قابلتوجهی از جامعه در مقابل آن مقاومت کند، شیوه آرمانگرایی نظام دینی نیست. مثلاً ما الآن آرمان مقاومت و خصم ظالم بودن و عون مظلوم بودن را داریم دنبال میکنیم و میبینیم که چقدر هم موفق بوده است و جمهوری اسلامی بهعنوان یک قدرت جهانی و قدرت اول منطقه مطرح شده است. یک نمونه آن را در شهادت سردار سلیمانی دیدیم. توفیق این آرمان به این مرتبط است که در داخل چقدر مردم را با این آرمان همراه میکنیم؟ چقدر مردم به صداقت ما باور دارند و کارآمدی از نظام میبینند؟
وی همچنین اظهار داشت: ما در عرصههایی دچار ناکارآمدی در مدیریت هستیم و مردم از این ناکارآمدی آسیب میبینند و اذیت میشوند. ملاک اینکه مردم با حکومت هستند یا نیستند فرم عقلایی جهانی دارد که جمهوری اسلامی هم پذیرفته است که اکثریت به معنی ۵۰ بهعلاوه ۱ درصد است. زمانی که نشریه «صبح» را منتشر میکردم تقریباً «صبح» و یکی دو نشریه دیگر بودند که در مسیر ایستادگی در برابر مفاسد با ما همراهی میکردند و شاید نشریات دیگر تفکرشان این بود که اینجا واقعبینی اولویت دارد.
مهدی نصیری یادآور شد: برآیند حرکت ما باید به نفع کشور، مردم و نظام باشد. هم در «کیهان» و هم در «صبح» من تحت فشار بودم و خیلیها توصیه به واقعبینی و مصلحت میکردند. اما رهنمودهای کلان مقام معظم رهبری برای من معیار بود و با دوستان بسیاری از اهل نظر مشورت میکردم. گاهی از دستگاهها افشاگری میکردیم و در دادگاه هم تبرئه میشدیم اما متأسفانه دستگاه قضا و دستگاههای نظارتی تخلف آن دستگاه را پیگیری نمیکردند! آیا این عدم برخورد، موجب قباحتزدایی فساد از جامعه نمیشود؟ آیا مفسده این کار بر مصلحت آن نمیچربد؟ آیا دستگاههای حسابرسی نباید حرکت نهایی و تکمیلکننده در برخورد با مفاسد را انجام میدادند؟ بعد از یک دوران فترت ۲۰ ساله شاهد هستیم که حرکتهای خوبی بهعنوانمثال در قوه قضاییه توسط آقای رئیسی شروعشده است.
وی سپس گفت: ما همیشه اهل شور و شر بودهایم و الآن شکل آن عوض شده و بیشتر شکل نظری به خود گرفته است. در آن زمان ناامیدی به این معنا که اساساً این آرمانها قابل تحقق نیست دچار نشدم، اما از دستگاههای مسئول و دستگاه قضا در آن زمان ناامید شدم. مشکلات مالی هم اجازه نداد که در آن زمان این روند را ادامه دهم. بعد از آن دوران، مسیر جدیدی را در مباحث نظری شروع کردم. احساس کردم مسئله سنت و تجدد و مدرنیته خیلی مهم است و به اندازه کافی روی آن کار نکردیم. تحصیلات حوزویام را ادامه دادم و کتاب «اسلام و تجدد» را نوشتم. در ادامه نشریهای کلامی منتشر کردم تا اینکه رسیدم به نوشتن کتاب «عصر حیرت».
مهدی نصیری تأکید کرد: در سیره انبیا و اهلبیت این مسئله بسیار کلیدی است که آرمان هیچوقت یک ایدهآل ذهنی محض نبوده است. آرمان با متن واقعیت ارتباط دارد. ما در مبانی دینیمان چیزی به نام قعود نداریم که بگوییم دیگر حرکت ما تمام شده است. بلکه قرآن میگوید نجات یک انسان میتواند مانند نجات همه انسانها باشد. در تاریخ اهلبیت میبینیم که از یک طرف با چه واقعیات تلخ و سختی مواجه میشوند و آنقدر فشار بنیعباس و بنیامیه زیاد میشود که نمیتوانند تشکیل حکومت دهند. اما درعینحال هیچکدام از اهلبیت جریان آرمانخواهی را متوقف نکردند. ما باید بهاندازه وسعمان آن آرمانها را محقق کنیم.
«مداد قرمز» به تهیهکنندگی و کارگردانی علی خواجه و دبیری مجتبی طالقانی در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما برای پخش در شبهای دهه فجر آماده شده است
کد خبر 4845622منبع: مهر
کلیدواژه: مهدی نصیری شبکه چهار سیما برنامه تلویزیونی نشست علمی قاسم سلیمانی انقلاب اسلامی ایران کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تمدن نوین اسلامی معرفی کتاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ولایت فقیه فعالیت های قرآنی گام دوم انقلاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ایام فاطمیه پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات جمهوری اسلامی آرمان گرایی آرمان ها عنوان یک مهدی نصیری فرهنگ سازی آن زمان دستگاه ها اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۶۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبشناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.
یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد کشور» به این موضوع میپردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیشبرد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود میآیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.
در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانهها هستند که فرایند گروهی را تشکیل میدهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری است.
به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکههای اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکهها برای ارتقای فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکهای شده بری ولمن (Barry Wellman) برگرفته از کلان نظریه جامعه شبکهای شده اوست.
مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری استخجیر در این مقاله مینویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه و تحلیل راهبردی یا سوات بهعنوان روش آیندهپژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکههای اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانههای جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکهها انتخاب شده است.
* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد
به گفته این پژوهشگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتشار اخبار و تقویت شبکهسازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیجسازی جزء قوّتهای مهم؛ همبستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعفهای مهم؛ اقناع شبکهای دین و جهانی شدن فعالیتهای مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصتها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانیاسلامی جزء نقاط تهدید است.
هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا، نرمافزار با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی و ... این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیردبه زعم خجیر مهمترین راهبرد طراحی و تولید و راهاندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامهریزی نهادهای دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکهها است.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا و نرمافزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی، بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.
در یک جمعبندی کلی باتوجه به یافتههای این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکههای مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکههای اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکانمند و غیر زمانمند بودن شبکههای مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکهها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکههای مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.
انتهای پیام/